MAGGIE ANTONE – RHINESTONED

Artiest info
Website
facebook

Maggie Antone is een Amerikaanse countryzangeres uit Manakin, Virginia die eind 2022 plots opdook met de EP “Interpretations” waarop ze zeven van haar favoriete liedjes van andere artiesten heeft gecoverd: ‘Lady May’ en ‘Feathered Indians’ van Tyler Childers, ‘Jolene’ van Dolly Parton, ‘Spanish Pipedream’ van John Prine, ‘Daddy Lessons’ van Beyoncé, ‘This Year’s Love’ van David Gray en ‘Adam’s Song’ van de Amerikaanse punkrockformatie ‘Blink-182’. Daarnaast heeft deze jongedame als gastzangeres ook meegezongen op het nummer “Leavin’ The Holler’, de titeltrack van de plaat van de countryband ’49 Winchester’ uit Virginia die eveneens dit jaar werd uitgebracht.

Maar dit jaar heeft Maggie Antone haar officiële debuutplaat als soloartieste opgenomen en daarmee oogste ze meteen een groot succes in haar thuisland. Die tien zelfgeschreven songs tellende plaat heet “Rhinestoned” en negen van die tracks werden telkens in een samenwerkingsverband met een andere co-auteur gecomponeerd. De albumtitelsong hebben we op de tweede ‘lyrics video’ aan deze recensie toegevoegd en op de eerste video hoort u de openingstrack met de in april 2024 uitgekomen single “Johnny Moonshine” over een fictief persoon die ze zelf had verzonnen.

Voorafgaand aan de release van die single waren er ook al enkele andere nummers uit dit album op single uitgebracht. “Suburban Outlaw” was de eerste in december 2023, de als een duet met Brendan Walter van de rockgroep ‘Valencia’ gebrachte hartverscheurende song “I Don’t Wanna Hear About It” kwam er in februari 2024 en recenter volgden ook nog de countryballad “Everyone But You” in juni en de titeltrack “Rhinestoned” in juli in singleformaat.

Ook het honky-tonky “Mess With Texas” drijft op een catchy melodie die de zeer typische countrystem van Maggie Antone mooi ondersteunt, maar eigenlijk is de song een opsomming van haar minder goede ervaringen met ex-vriendjes, net als bij de als een tearjerker klinkende ballad “High Standards” die in de songtekst echter vol scheldwoorden en verwijten staat. Of wat anders te denken van een zin als 'You think you're such a man, but you're a fucking sociopath, with a heart full of cruel intentions and your knife in my back'. In de slotsong “Meant To Meet” somt ze nog eens alle ondeugden en tekortkomingen op die de oorzaak kunnen zijn van een relatiebreuk. We kunnen alleen maar hopen voor Maggie Antone dat al die scherpe en bittere songteksten niet allemaal gebaseerd zijn op autobiografische ervaringen. Anderzijds heeft ze er wel een heel mooie plaat mee weten te maken.

(valsam)